Hoe implementeer je thuiswerken binnen je bedrijf

Hoe implementeer je thuiswerken binnen je bedrijf

Thuiswerken of telewerken wordt de laatste jaren steeds vaker toegelaten binnen bedrijven. Het heeft als gevolg dat werknemers loyaler worden, dat ze meer energie hebben en dat ze een betere work-life balans hebben. Toch is het belangrijk om als bedrijf de pro’s én contra’s tegenover elkaar af te wegen. Kunnen de werknemers bijvoorbeeld van thuis uit werken of is het noodzakelijk dat ze aanwezig zijn op kantoor?

Heb je deze oefening gemaakt en heb je besloten dat telewerken the way to go is voor jouw bedrijf? Dan helpen we heel graag verder met de implementatie van een digitale werkplek.

De digitale werkplek

Een digitale werkplek stelt werknemers in staat om van thuis of vanuit een andere plaats te werken. Ondanks dat de digitale werkplek nog niet zo heel lang bestaat, hebben er zich toch al heel wat veranderingen voorgedaan.

In de beginjaren lag de focus op een universele toegang tot de belangrijkste applicaties en data op een computer. Vandaag de dag is dit echter niet meer voldoende om aan de verwachtingen van de hedendaagse ‘thuis’werker te voldoen.

Werknemers willen toegang hebben tot data en applicaties op verschillende toestellen waar en wanneer ze maar willen. Daarnaast zijn er naast de traditionele applicaties (bv. mail) heel wat nieuwe bijgekomen. Deze tools zijn bijvoorbeeld nodig om met collega’s te kunnen communiceren of een scherm te kunnen delen. Denk hierbij maar aan de applicaties zoals Slack of Teams.

De toename in toestellen, programma’s en applicaties heeft het er niet gemakkelijker op gemaakt om een digitale werkplek te implementeren binnen een bedrijf. De juiste tools zijn nodig om deze functionaliteiten aan te bieden aan je eindgebruikers.

Bij ePact beschikken wij over een team met een doorgedreven kennis over de implementatie van een digitale werkplek. In deze blog leggen we je beknopt uit wat er hier allemaal bij komt kijken.

Voorbereiding

Het is niet voldoende om van de één op andere dag te beslissen dat je een digitale werkplek wilt implementeren binnen jouw bedrijf. Er gaat heel wat aan vooraf.

Zo moet je duidelijk stellen wie de digitale werkplek zal gebruiken en wat deze allemaal moet bevatten, welke functionaliteiten allemaal toegankelijk moeten zijn op welk toestel en omwille van welke reden. Pas wanneer je dit opgesomd hebt, kan je van start gaan met het kiezen van de digitale werkplek.

De keuze van je digitale werkplek

Bij ePact bieden wij twee soorten digitale werkplekken aan van VMware, namelijk VMware Horizon of VMware Workspace ONE. We leggen je even in een notendop uit wat deze inhouden.

  1. VMware Horizon

VMware Horizon is een virtual desktop infrastructure software (VDI) dat gebruikt kan worden als een alternatief voor een traditionele infrastructuur waar fysieke computers gebruikt worden. Deze oplossing zorgt ervoor dat gebruikers toegang hebben tot hun computers en applicaties vanuit één platform zonder gebonden te zijn aan één toestel. Dit alles wordt opgezet in een veilige, digitale werkplek. Deze oplossing zorgt voor een verhoogde flexibiliteit en veiligheid doordat de data op een virtuele server wordt opgeslagen en beheerd.

  1. Workspace ONE

Workspace ONE is een intelligence-driven digital workspace platform. Het levert en beheert elke mogelijke applicatie op ieder toestel door middel van de integratie van toegangscontrole, applicatiemanagement en eindpuntmanagement op meerdere platformen.

Dit maakt het de eindgebruiker gemakkelijk omdat alle benodigde applicaties op één punt verzameld worden in de vorm van een ‘portaal’. Dit heeft als gevolg dat er maar één keer moet worden ingelogd. Zo hoeft men dus geen lijst aan wachtwoorden te onthouden waardoor de veiligheid stijgt.

Daarbovenop behoud je als bedrijf wel de controle over welke applicaties er toegankelijk zijn en wat er mogelijk is. Een win-win situatie dus.

Natuurlijk bestaan er nog alternatieven en zijn er verschillende integraties mogelijk. Indien je hier meer informatie over wenst te ontvangen, contacteer ons voor advies op maat!

Het uitrollen van de digitale werkplek

Wanneer je een digitale werkplek gekozen hebt, is het de taak van ePact (of een andere partner) om deze te implementeren binnen jouw bedrijf.

Nadien is het te taak van het bedrijf om de medewerkers warm te maken voor de geïmplementeerde, digitale werkplek. Leg duidelijk uit wat het is, wat het inhoudt, wat de verschillende functionaliteiten zijn en voor wie het allemaal toegankelijk is.

Waarom is een digitale werkplek interessant

  • Betere work-life balance;
  • Op een zeer veilige en eenvoudige manier toegang bieden tot informatie en processen;
  • Inloggen met verschillende toestellen waar en wanneer je maar wil;
  • Resultaatgericht werken i.p.v. focus leggen op aanwezigheid van werknemers;
  • Creëren van vertrouwen van je werknemers;
  • Collega’s altijd bereikbaar;
  • De benodigde software zit in één omgeving;
  • Meer geëngageerde en toegewijde werknemers waardoor productiviteit stijgt en het krijgen van tevreden klanten.

Een wist je datje

Wist je dat 70% van de werknemers nog steeds e-mail gebruikt voor dagelijkse communicatie? Zo’n 13u per week spenderen we in onze mailbox. Het gebruik van moderne technologieën kan voor een besparing van 30% op reiskosten zorgen. Denk zo bijvoorbeeld maar aan Slack, Microsoft Teams…

Interesse?

Overweeg je om digitale werkplek te implementeren binnen jouw bedrijf? Begin alvast met het opstellen van een goede inventarisatie. Dit maakt het eenvoudiger om je digitale werkplek op de juiste manier in te richten en aan te passen aan de noden van je verschillende soorten werknemers.

Bij ePact kan je steeds terecht voor advies en voor de implementatie van je digitale werkplek!